Nieuws

Respect Cliëntenraad

Wat is recent besproken in de Respect Cliëntenraad:

Besproken in de Respect Cliëntenraad van woensdag 1 mei 2024

·        De Clientcommissie Maaltijd in het verpleeghuis heeft een eindverslag uitgebracht met aanbevelingen. De Respect Cliëntenraad neemt deze aanbevelingen over en geeft een ongevraagd advies aan de organisatie over de maaltijden in het verpleeghuis.

·        Diverse ontwikkelingen in de extramurale zorg zijn besproken met manager Irma de Jong. Onder andere het cliënttevredenheidsonderzoek in de wijkzorg (rapport PREM).

De Focusgroep Wijkzorg heeft een bijeenkomst op 24 juni a.s. (thuiszorgcliënten die zorg van Respect ontvangen kunnen zich hiervoor aanmelden).

·        De Respect Cliëntenraad wil uitnodigingen over bijeenkomsten voor mantelzorgers extramurale zorg ook graag ontvangen opdat deze bijeenkomsten eventueel kunnen worden bijgewoond door een lid van de cliëntenraad.

·        De Respect Cliëntenraad heeft nog steeds ruimte voor nieuwe leden. Een nieuwe folder wordt ontwikkeld over het belangrijke werk van de Cliëntenraad zodat nieuwe cliënten en mantelzorgers daar ook van op de hoogte zijn.  Op de diverse beeldschermen in de locaties is de werving van leden van de Cliëntenraad meegenomen. In de wachtruimte bij de receptie van Bosch en Duin en bijvoorbeeld in het restaurant.

·        In verband met het vertrek van Mirjam Kleijweg per 1 juni a.s. is de stand van zaken rond de werving van een ambtelijk secretaris besproken.

Sinds 2023 één samengestelde Cliëntenraad: De Respect Cliëntenraad

De Respect Cliëntenraad geeft invulling aan de Wet Medezeggenschap Clienten Zorginstellingen WMCZ 2018. Het doel van de WMCZ 2018 is om cliënten van zorginstellingen medezeggenschap te geven bij besluiten die cliënten kunnen raken. Een cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten in een zorginstelling.

Tussen 2020 en 2022 was de cliëntmedezeggenschap bij Respect vormgegeven via lokale cliëntenraden voor de verpleeglocaties en wijkzorg. Daarnaast was er een centrale cliëntenraad voor de overstijgende zaken. In gezamenlijk overleg in 2022 is vastgesteld dat de werkwijze en structuur van de cliëntmedezeggenschap efficiënter en slagvaardiger moest èn kon. De lokale raden waren moeizaam te bemensen en de verdeling van taken en bevoegdheden was niet altijd helder. Sinds januari 2023 is er één centraal orgaan dat de belangen behartigt van alle cliënten van Respect (bewoners van alle locaties èn de wijkzorg cliënten).

Vanuit iedere locatie heeft een afgevaardigde zitting in de RCR. De voorzitter wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris. Er is een rooster van aftreden en jaarlijks treden er leden af. De Respect cliëntenraad zoekt een nieuw lid met affiniteit met cijfers en zoekt iemand met ervaring met de levering van zorg bij u thuis. Indien u interesse of vragen heeft: 06 83 88 93 26. 

Wilt u meer weten over cliëntmedezeggenschap? De volledige Medezeggenschapsregeling van de Respect Cliëntenraad kunt u hier bekijken. Daarnaast kunt u het Huishoudelijk Regelement hier bekijken. 

Volgend overleg van de Respect Cliëntenraad

De volgende bijeenkomst is woensdag 19 juni 2024. Op de agenda staat de invoering van Leefcirkels in Bosch en Duin en is er overleg met de manager intramurale zorg

De Respect Cliëntenraad is bereikbaar via de ambtelijk secretaris, Mirjam Kleijweg. Per e-mail via m.kleijweg@respectzorg.nl of telefonisch via 06-83889326.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met alle leden van de cliëntenraad via e-mail respectclientenraad@respectzorg.nl 

Deel deze pagina