Corona

Wat gebeurt er als een cliënt positief getest is op corona?

19-09-2020

We doen er alles aan om te voorkomen dat een cliënt op een van onze afdelingen besmet raakt met het coronavirus. Helaas kan het toch voorkomen dat dit gebeurt. In dit bericht vertellen wij u over de gang van zaken als blijkt dat een cliënt op een van onze locaties positief getest is.

Familie informeren
Allereerst brengen wij direct de familie van de cliënt op de hoogte. Ook de familie van de andere cliënten van de afdeling worden geïnformeerd.

Afdeling isoleren en cliënt naar speciale afdeling
We streven ernaar om een totale lock-down van de betreffende locatie te voorkomen. Hiervoor hebben we een speciale Corona Afdeling waar alleen cliënten met corona worden verpleegd en verzorgd. De positief geteste cliënt wordt dan overgeplaatst naar deze afdeling. De afdeling waar de cliënt vandaan komt, wordt geïsoleerd. Dit doen wij voor de veiligheid van de cliënten, medewerkers en bezoekers, om het risico op verdere besmettingen binnen de locatie te verkleinen. Contactpersonen worden hierover telefonisch geïnformeerd. Tijdens de isolatieperiode van minimaal 10 dagen kunnen wij in de gaten houden of andere cliënten van de afdeling mogelijk klachten ontwikkelen. Mochten er onverhoopt nieuwe besmettingen zijn, dan gaat de isolatieperiode opnieuw in. Tijdens deze fase houdt de zorgafdeling u op de hoogte van de laatste stand van zaken. 

Contactonderzoek
Respect voert een contactonderzoek uit voor de interne organisatie. De GGD doet contactonderzoek voor de externe contacten van de cliënt.

Deel deze pagina