Informatie voor familie/bezoekers rondom het Coronavirus

01-04-2020

In dit nieuwsbericht staat alle relevante informatie voor familie/bezoekers op een rijtje met betrekking tot de maatregelen die Respect treft rondom het Coronavirus. Het kabinet heeft besloten dat alle verpleeghuizen in ieder geval tot en met 28 april 2020 moeten worden gesloten voor bezoek. Dit geldt ook voor alle locaties van Respect. Hieronder kunt u lezen wat dat betekent. 

Wat zijn de beltijden van familie naar de cliënt?
Omdat cliënten in verband met de coronamaatregelen geen bezoek mogen ontvangen, hebben we beltijden ingesteld waarop familie en vrienden telefonisch de cliënten kunnen spreken. We merken dat er zoveel gebeld werd (gedurende de hele dag en avond) dat medewerkers hiermee te veel kwijt zijn waardoor we niet de zorg kunnen verlenen die we zouden willen.

Daarom hebben we de volgende tijdsblokken ingesteld om te bellen: tussen 10.00 en 12.00 uur, en tussen 14.00 en 16.00 uur. Voor het Hospice geldt een extra tijdsblok: tussen 21.00 en 22.00 uur. Om iedereen de kans te bieden om contact te hebben, geldt de regel maximaal 1 telefoontje per dag per familie en maximaal 5 minuten lang. We begrijpen dat het vervelend is dat u niet de hele dag door kunt bellen, maar het is nodig om onze zorgmedewerkers te ontlasten. We zijn op dit moment bezig om op alle afdeling beeldbellen mogelijk te maken. Via de zorgafdeling ontvangt u hierover meer informatie. 

Mag familie nog met de cliënt buiten wandelen?
Het antwoord hierop is helaas ‘nee’. De zorgmedewerkers gaan de cliënten die niet zelfstandig naar beneden kunnen, niet begeleiden naar de voordeur. De aandacht van de zorg gaat momenteel uit naar andere zaken. Ook medewerkers van Respect mogen niet met de cliënten buiten gaan wandelen. Veiligheid gaat boven alles en daarom willen we zo min mogelijk risico nemen.

Mag familie een cliënt mee naar huis nemen om daar te verblijven?
Ja, dat mag als zij dat willen. Respect kan dan echter niet meer de zorg dragen voor deze cliënt en de verantwoordelijkheid komt dan bij de familie te liggen. De familie ondertekent in dat geval een formulier waarbij de verantwoordelijkheid bij hen komt te liggen. De cliënt wordt dan bij ons uitgeschreven en de kamer moet worden uitgeruimd. Ontruimen van de kamer mag met maximaal 2 personen.

Wat is de regeling bij terminale cliënten?
Premier Rutte zei tijdens de persconferentie van 19 maart dat bezoek aan terminale cliënten wel is toegestaan. We hebben bij Respect besloten dat de specialist ouderengeneeskunde een inschatting maakt wanneer iemand terminaal is (verwachting dat de cliënt nog 3 dagen te leven heeft). Alleen op besluit van de specialist ouderengeneeskunde gaat een bezoekersregeling in. De familie wordt hiervan op de hoogte gebracht.

Wat als familie normaal de was/boodschappen voor een cliënt doet?
Vanaf vrijdag 27 maart mag de familie (of vrienden, kennissen, etc.) van cliënten op gezette tijden de schone was brengen/halen en dat geldt ook voor andere artikelen, met uitzondering van etenswaar. Hiermee volgen we de RIVM richtlijnen. Als wij toch maaltijden of etenswaar aantreffen, zal dit verwijderd en vernietigd worden.

Twee cabines voor schone en vuile was
We zetten per locatie (m.u.v. Zeewinde, hier wordt de was via een extern bedrijf geregeld) twee cabines neer: een “schone” en een “vuile”. Bij Bosch en Duin en Quintus staan deze bij de voordeur op het parkeerterrein. Voor Het Uiterjoon staan deze bij de voordeur op 2 parkeerplaatsen.

We laten de was en andere artikelen 24 uur in de “schone” cabine staan voordat we het naar binnen brengen, dit om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom hanteren wij het volgende schema:

Brengen
Schone en andere artikelen was brengen (Cabine ‘schoon’):    

  • Maandag, woensdag, vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur
     

Ophalen
Vuile was ophalen (Cabine ‘vuil’):

  • Maandag tussen  7.00 – 16.00 uur
  • Vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur

Buiten deze tijden zijn de cabines gesloten. 

Speciale plastic tassen voorzien van naam cliënt
Bij het ophalen en brengen kan er alleen gebruik gemaakt worden van speciale plastic tassen (aanwezig in de cabine), voorzien van een label met de naam en afdeling van uw familielid, de cliënt. Mocht het label ontbreken dan blijft de tas in de cabine staan. Wij verzoeken u de artikelen op de stellingen te plaatsen en niet op de vloer.  

Onze medewerkers zorgen dat de was en andere artikelen op de plaats van bestemming komt.

Deel deze pagina