Corona

Corona: Informatie familie/bezoekers

01-05-2020

In dit nieuwsbericht staat alle relevante informatie voor familie/bezoekers op een rij met betrekking tot de maatregelen die Respect treft rondom het coronavirus. Het kabinet heeft besloten dat alle verpleeghuizen in ieder geval tot en met 19 mei 2020 moeten worden gesloten voor bezoek. Dit geldt ook voor alle locaties van Respect. Hieronder kunt u lezen wat dat betekent. 

Wat zijn de beltijden van familie naar de cliënt?

Omdat cliënten in verband met de corona-maatregelen geen bezoek mogen ontvangen, hebben we beltijden ingesteld waarop familie en vrienden telefonisch de cliënten kunnen spreken. We merken dat er zoveel gebeld werd (gedurende de hele dag en avond) dat medewerkers hiermee te veel kwijt zijn waardoor we niet de zorg kunnen verlenen die we zouden willen.

Daarom hebben we de volgende tijdsblokken ingesteld om te bellen: tussen 10.00 en 12.00 uur, en tussen 14.00 en 16.00 uur. Voor het Hospice geldt een extra tijdsblok: tussen 21.00 en 22.00 uur. Om iedereen de kans te bieden om contact te hebben, geldt de regel maximaal 1 telefoontje per dag per familie en maximaal 5 minuten lang. We begrijpen dat het vervelend is dat u niet de hele dag door kunt bellen, maar het is nodig om onze zorgmedewerkers te ontlasten. Inmiddels is het ook mogelijk om te beeldbellen. 

Beeldbellen
Een andere manier kom contact met uw naaste te hebben, en daarnaast elkaar ook te kunnen zien, is beeldbellen. Om via beeldbellen met uw dierbare in contact te komen, heeft u het programma Skype nodig. Om ervoor te zorgen dat de zorg aan cliënten niet in het gedrang komt, hebben wij vaste beltijden afgesproken, die u hierboven kun teruglezen.

Er zijn per afdeling 2 iPads beschikbaar en sommige hebben cliënten hulp nodig met het videobellen. Wij vragen u daarom om hierover telefonisch afspraken te maken met de zorgmedewerkers om:
- Een tijdstip af te spreken waarop u wilt bellen
- Het Skype-mailadres van de afdeling op te vragen
- Eventueel uw eigen Skype-mailadres door te geven, zodat onze cliënt eventueel u ook kan bellen.

Via de zorgafdeling ontvangt u hierover meer informatie. 

Mag familie nog met de cliënt buiten wandelen?

Het antwoord hierop is helaas ‘nee’. De zorgmedewerkers gaan de cliënten die niet zelfstandig naar beneden kunnen, niet begeleiden naar de voordeur. De aandacht van de zorg gaat momenteel uit naar andere zaken. Ook medewerkers van Respect mogen niet met de cliënten buiten gaan wandelen. Veiligheid gaat boven alles en daarom willen we zo min mogelijk risico nemen.

Deze afspraak geldt ook voor cliënten die zelfstandig naar buiten kunnen. Indien zij toch besluiten om ondanks alle adviezen en maatregelen naar buiten te gaan, dan mogen wij hen dit niet verbieden. Als cliënten dit risico nemen, dan geldt in ieder geval de afspraak om minimaal 1,5 meter afstand tot anderen te bewaren. 

Mag familie een cliënt mee naar huis nemen om daar te verblijven?

Ja, dat mag als zij dat willen. Respect kan dan echter niet meer de zorg dragen voor deze cliënt en de verantwoordelijkheid komt dan bij de familie te liggen. De familie ondertekent in dat geval een formulier waarbij de verantwoordelijkheid bij hen komt te liggen. De cliënt wordt dan bij ons uitgeschreven en de kamer moet worden uitgeruimd. Ontruimen van de kamer mag met maximaal 2 personen.

Wat is de bezoekregeling bij terminale cliënten?

Premier Rutte zei tijdens de persconferentie van 19 maart dat bezoek aan terminale cliënten wel is toegestaan. We hebben bij Respect besloten dat de specialist ouderengeneeskunde voor een inschatting maakt wanneer iemand terminaal is (verwachting dat de cliënt nog 3 dagen te leven heeft). Voor de cliënten van het Hospice mogen dit de zorgmedewerkers van die afdeling doen. Alleen op besluit van de specialist ouderengeneeskunde en de zorgmedewerker van het Hospice gaat een bezoekersregeling in. De familie wordt hiervan op de hoogte gebracht.

Wat als familie normaal de was/boodschappen voor een cliënt doet?

Vanaf vrijdag 27 maart mag de familie (of vrienden, kennissen, etc.) van cliënten op gezette tijden de schone was brengen/halen en dat geldt ook voor andere artikelen, met uitzondering van bepaalde voedingsmiddelen (zie het kopje 'Voedingsmiddelen: welke voorwaarden'. Hiermee volgen we de RIVM-richtlijnen. Als wij toch maaltijden of vers etenswaar aantreffen, zal dit verwijderd en vernietigd worden.

Twee cabines voor schone/vuile was en boodschappen
Wij hebben bij elke locatie (m.u.v. Zeewinde) twee cabines geplaatst: een 'cabine schoon' en een 'cabine vuil'. Bij Bosch en Duin en Quintus staan deze bij de voordeur op het parkeerterrein. Voor Het Uiterjoon staan deze bij de voordeur op 2 parkeerplaatsen. In Zeewinde maken we geen gebruik van deze cabines. Daar wordt de was via een extern bedrijf geregeld en kunnen andere artikelen worden afgegeven in de tussenruimte van de benedeningang bij de voordeur. 

We laten de was en andere artikelen 24 uur in de 'cabine schoon' staan voordat we het naar binnen brengen, dit om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom hanteren wij het volgende schema:

Brengen (van schone was en andere artikelen) in 'cabine schoon’:    

  • Maandag, woensdag, vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur

Ophalen (van vuile was) in 'cabine vuil': 

  • Maandag tussen  7.00 – 16.00 uur
  • Vrijdag tussen 10.00 – 16.00 uur

Buiten deze tijden zijn de cabines gesloten. 

Speciale plastic tassen voorzien van naam cliënt
Bij het ophalen en brengen kan er alleen gebruik gemaakt worden van speciale plastic tassen (aanwezig in de cabine), voorzien van een label met de naam en afdeling van uw familielid, de cliënt. Mocht het label ontbreken dan blijft de tas in de cabine staan. Wij verzoeken u de artikelen op de stellingen te plaatsen en niet op de vloer.  

Onze medewerkers zorgen dat de was en andere artikelen op de plaats van bestemming komt.

Voedingsmiddelen: welke voorwaarden?
Mochten u of uw naasten voedingsmiddelen willen brengen, dan kan dat alleen worden aangeboden via de cabines. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

  • De voedingsmiddelen zijn houdbaar buiten de koelkast,
  • Deze worden aangeboden in originele en gesealde verpakking
  • Op de verpakking moet een duidelijk vermelde houdbaarheidsdatum (THT) staan.

Dat betekent dat tassen met voedingsmiddelen en andere artikelen niet meer aangenomen worden via de hal van de locatie.

Wilt u een bloemetje brengen?

Als u bloemen wil langs brengen, kunt u deze ook in de cabine plaatsen. Helaas kunnen we geen bloemen via de receptie aannemen. In de cabine staan emmers waar de bloemen in geplaatst kunnen worden. De bloemen blijven vervolgens 24 uur in de cabine staan, waarna ze afgeleverd kunnen worden bij uw naaste. Zorg wel dat duidelijk vermeld staat voor wie de bloemen zijn en op welke afdeling uw naaste verblijft.

Wat doen de medewerkers om besmetting bij cliënten te voorkomen?

Alle medewerkers dienen bij het betreden en verlaten van het pand hun handen te ontsmetten. Daarnaast proberen ze waar mogelijk de 1,5 meter afstand te bewaren. Sinds 16 april dragen alle medewerkers met direct cliëntencontact een chirurgisch mondneusmasker tijdens hun werk. Dit is om te voorkomen dat zij de cliënt mogelijk zouden besmetten. Zorgmedewerkers met klachten die verband houden met het coronavirus, worden aangemeld bij de bedrijfsarts om te worden getest. 

Deel deze pagina